5 překvapivých potravin, které ničí Vaše ústa

Č. 1: Zmrzlina

Tato mražená pochoutka poškozuje Vaše dásně, zejména pokud jsou již citlivé. Obecně jsou přidané cukry ve většině sladkostí, od sušenek až po limonády, špatnou zprávou pro Vaše dásně, protože cukry se váží na dásně a spouštějí uvolňování kyselin, které napadají zuby. Kromě toho nízká teplota zmrzliny může dráždit dásně, u nichž již začal proces opotřebení, a kořeny zubů jsou tak vystaveny střídání horka a chladu. To neznamená, že byste měli sladkosti zcela vynechat. Zkuste sladkosti omezit a pokud jíte zmrzlinu, snažte si pak vyčistit zuby. Dalším možností je vyplachování úst dvakrát denně ústní vodou, která neutralizuje kyselost stravy.

Č. 2: Rajčata

Stejně jako potraviny bohaté na cukr nepodporují ani rajčata zdravé a pevné dásně, protože vysoce kyselá strava jim také škodí. Přestože jsou rajčata v mnoha ohledech zdravá a bohatá na antioxidant lykopen, který je spojován s nižším rizikem mrtvice, tato šťavnatá zelenina je také vysoce kyselá. Konzumace takových potravin opotřebovává dásně a podporuje rozklad. Pokud tuto šťavnatou zeleninu jíte rádi, zkuste ji kombinovat s jinými pokrmy, které kyseliny neutralizují, jako jsou například mozzarella, libové hovězí maso nebo kuře, ořechy, čočka či tuňák.

Č. 3: Pomeranče

Citrusové ovoce, jako jsou pomeranče, grapefruity, citrony a limetky, je vysoce kyselé a má vysoký obsah přírodního ovocného cukru, který může poškozovat a narušovat zuby a dásně. Existují i jiné způsoby příjmu vitaminu C bez kyselin, například konzumace zeleniny s vysokým obsahem vitaminu C a s nízkým obsahem kyselin (např. brokolice, chřest a hrášek) či ovoce s nízkým obsahem kyselin, jako je muškátový meloun a kiwi (mají dokonce vyšší obsah vitaminu C než pomeranče).

Č. 4: Chléb

Bílý chléb i další potraviny plné škrobů vyrobené z bílé mouky nepatří mezi přátele Vašich dásní. Může to pro Vás být překvapivé, ale chléb, krekry a bramborové lupínky mohou zdravé dásně poškozovat stejně jako bonbony. Tyto škroby jsou jednoduché sacharidy, které zůstávají v ústech a rozkládají se na jednoduché cukry, v nichž se daří bakteriím žijícím ve Vašich ústech. To vede ke kažení zubů působením kyselin, které tyto bakterie produkují.

Č. 5: Sportovní nápoje

Kromě vysokého obsahu cukru mohou sportovní nápoje také narušovat dásně a podporovat kažení zubů, protože jsou též velmi kyselé. Ve studii prováděné v roce 2012 bylo zjištěno, že jsou zuby napadány kyselinami ze sportovních nápojů, pokud jsou jim vystaveny pět po sobě jdoucích dní. Pokud Vaše dítě pije sportovní nápoje po cvičení, přečtěte si údaje na etiketách a vyhledejte značky s nejmenším množstvím přidaného cukru, nebo se snažte přesvědčit své dítě k pití čisté vody.